Stopa za lietadlom.

12. marca 2014, agud, Nezaradené

Ako môže niekto tvrdiť, že stopa za lietadlom vzniká kondenzáciou vodnej pary?

Neviem o tom, že by lietadlá používali ako palivo vodík a spaľovaním benzínu vodná para nevzniká.  

Vďaka vysokej teplote výfukových plynov dochádza k zohriatiu vzduchu i prachových častíc v priestore za motormi  lietadla.

Ako môže na horúcich koagulačných jadrách kondenzovať vodná para?

Ešte som sa v praxi nestretol, že by zohriatím vzduchu došlo ku kondenzácii vodnej pary. 

Ľudské oko je nedokonalé a preto nedokáže vidieť samostatné molekuly vody, samostatné častice dymu, ani drobné prachové častice ktoré sa nachádzajú v atmosfére a nedokáže ich vidieť ani pri malej koncentrácii v atmosfére. Ak koncentrácia molekúl vody, dymu, alebo prachových častíc v atmosfére dosiahne kritickú hodnotu, pri ktorej dôjde k zmene intenzity svetla prichádzajúceho z danej oblasti kde sa molekuly vody, častice dymu, alebo prachové častice nachádzajú, ľudské oko ich začne vnímať ako celok v podobe oblaku. Na rovnakom princípe funguje aj viditeľnosť zmesí týchto látok pri rôznej koncentrácii.

Ak sa lietadlo pohybuje v atmosfére, kde je malá koncentrácia molekúl vody a prachových častíc, že ani výfukové plyny nestačia na dosiahnutie kritickej hodnoty pri ktorej dôjde k zmene intenzity svetla prichádzajúceho z danej oblasti, za lietadlom nieje vidieť žiadnu stopu.

Ak sa lietadlo pohybuje v atmosfére, kde je koncentrácia molekúl vody a prachových častíc tesne pod hranicou viditeľnosti, výfukové plyny stačia na prekročenie kritickej hranice a za lietadlom je vidieť stopu. K žiadnej kondenzácii vodnej pary pri tom nedochádza.

Doba viditeľnosti takejto stopy závisí od rozptylových podmienok. Ak sú dobré rozptylové podmienky, stopa zanikne o niekoľko sekúnd, ak sú špatné rozptylové podmienky, stopa vydrží aj niekoľko desiatok minúť. 

Vedecká teória o vzniku kondenzačnej stopy za lietadlom je hlúposť!